Vertalers en tekstschrijvers voor bedrijfsleven en overheid
Al 30 jaar!

Terug naar overzicht

Helaas, die garantie kunnen we je niet geven. Maar we kunnen je wel behoeden voor veelgemaakte fouten die de kans op plaatsing ernstig verkleinen.

Gratis publiciteit in de vorm van een artikel in een krant of (vak)tijdschrift - wie wil dat nu niet? Maar er is een hobbel die je moet nemen: de journalist die jouw bericht in zijn postbus krijgt, moet getriggerd worden om het te plaatsen. En ga er maar van uit dat je bericht moet concurreren met een heleboel andere persberichten. Alles moet er dus op zijn gericht het voor de journalist INTERESSANT en GEMAKKELIJK te maken.

Dat betekent dat je het volgende beter niet kunt doen:

1.   Een weinig zeggende onderwerpregel voor je mailbericht kiezen, zoals ‘Persbericht’ of ‘Verzoek om plaatsing bericht over fusie’.  

Bij mailverkeer wordt om te beginnen alleen je onderwerpregel gelezen. Hiermee moet je de lezer zover krijgen dat hij je mail opent, anders houdt het daar al op.

Voor persberichten betekent dat dat je in de onderwerpregel kort en kernachtig het nieuws uit het bericht weergeeft.

2.   In je mailbericht een weinig zeggend berichtje zetten waarin je verzoekt het bijgevoegde persbericht te plaatsen.

Want als je dan met je onderwerpregel hebt bereikt dat de journalist je mailbericht opent, is het toch wel zo prettig als hij de inhoud direct in beeld krijgt en niet weer een drempel moet nemen om een bijlage te openen. 

Plaats je persbericht daarom altijd in je mailbericht, en niet (uitsluitend) in een bijlage.

3.   Geen plaats en datum vermelden.

Elke journalist wil antwoord op de 5 W’s: wie, wat, waar, waarom, wanneer. Plaats en datum geven antwoord op 2 van die vragen en het is goed gebruik die altijd bovenaan het persbericht te vermelden.

4.   Eerst je onderwerp inleiden en dan ter zake komen. 

De journalist heeft het druk. Doe het hem niet aan dat hij eerst een heel stuk moet lezen voordat hij de werkelijk belangrijke dingen aan de weet komt. Alle kans dat hij je bericht al voor die tijd heeft weggeklikt. 

Dus: val met de deur in huis en geeft direct antwoord op de 5 W’s. Daarna kan je dan verder uitweiden.

5.  Een persbericht uitbrengen over meer dan één onderwerp.

Hiermee bezorg je de journalist extra werk. Hij moet dan zelf een focus kiezen. Bovendien loop je de kans dat je achteraf niet tevreden bent over zijn keuze. Hou dus bij het schrijven steeds voor ogen wat jij het belangrijkste vindt.

Hulp nodig bij het schrijven van je persbericht?

Vind je het moeilijk om zelf een persbericht te schrijven? Bel of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ons. Wij helpen je graag aan een pakkend bericht!