Vertalers en tekstschrijvers voor bedrijfsleven en overheid
Al 30 jaar!

Terug naar overzicht

Met alleen maar droge informatie hebben je teksten niet het effect dat ze zouden kunnen hebben. Je wilt je lezers boeien, je boodschap laten binnenkomen en overtuigen.

Daarom: schrijf beeldend. Ons brein wordt niet warm van letters en woorden, maar is heel gevoelig voor zintuiglijke indrukken. Als je die kunt oproepen in je teksten, bereik je meer. In de vorige taaltip hebben we je ideeën gegeven om ‘grijze’ werkwoorden te vervangen door werkwoorden die een beeld bij je oproepen.

Maar er is meer mogelijk.

Gebruik metaforen

Metaforen (beeldspraak) zijn heel geschikt om abstracte begrippen concreet te maken. We gebruiken ze dagelijks – het glazen plafond, hobbels op de weg, een zwijnenstal. Die kan jij ook inzetten, maar soms zijn ze door het vele gebruik versleten en tot clichés geworden. Dan werken ze niet meer zo goed. ‘Je eigen weg gaan’ bijvoorbeeld roept niet meer echt een beeld op.

Het sterkste is een eigen, originele metafoor. Een die precies dát aspect uitbeeldt dat jij naar voren wilt halen. Maar hoe doe je dat? Waar haal je die vandaan?

Soms zal een metafoor spontaan in je opkomen. Je brein presenteert zelf een beeld bij je abstracte woorden. Je ziet het voor je. Maar lukt dat niet, dan kan je bewust op zoek gaan. Hieronder een paar gebieden die je zouden kunnen inspireren:

De dierenwereld

Elk dier heeft zijn unieke eigenschappen die je kunt inzetten om een persoon of een groep te beschrijven. Puppy’s die hun moeder kwijt zijn, zwermen trekvogels, een springerig, nerveus aapje – je kunt vast wel situaties bedenken waar die beelden bij passen.

Ziekte en gezondheid

Een organisatie kan je vergelijken met een levend wezen. Een bedrijf kan topfit zijn, maar ook kwakkelen of ernstig ziek zijn. Gespierd zonder een grammetje vet te veel, of vadsig en zwaar, met een veel te hoge bloeddruk.

En om problemen te verhelpen is er misschien een vitaminepil die altijd werkt, of moet de chirurg er met zijn scalpel aan te pas komen.

Sport

Onze taal staat al bol van de beeldspraak uit de sport. Logisch, want sport spreekt veel mensen aan. En deze bron is nog lang niet uitgeput. Als je hier origineel in wilt zijn, kijk dan eens verder dan voetbal en atletiek. Misschien vind je het juiste beeld bij je eigen favoriete sport.

Als iemand of een bedrijf zich in een moeilijke periode krachtiger toont dan alle anderen, is dat een veldrijder die als enige fietsend een lastige heuvel op rijdt (de rest stapt af en loopt de heuvel op).

En gaat het een keer helemaal mis bij iemand die riskante dingen doet, dan kan je dat vergelijken met een lelijke smak bij het skateboarden.

Geschiedenis

Mensen bestuderen de geschiedenis omdat ze daar lering uit kunnen trekken voor het nu. Dan moeten daar wel metaforen uit te halen zijn, toch?

Zo kan je situaties vergelijken met een ijstijd, de val van de Berlijnse muur, kolonisatie, gewonnen veldslagen…

Of mensen omschrijven als een Mata Hari, een keizer Nero of een kruisvaarder …
 

Voel je vrij en laat je vooral niet beperken tot de onderwerpen hierboven! Maar ook: blijf kritisch. Een metafoor werkt alleen als je lezer hem meteen begrijpt en als hij ook echt klopt!

Heb je hulp nodig met het bedenken van een metafoor? Of wil je je tekst graag laten nalezen? Onze frisse blik doet wonderen. Bel ons op 0183-582377 of stuur een mail.