Hoe overtuig je je bezoeker dat je goed bent?
Mensen die je website voor het eerst bezoeken, twijfelen allemaal of je wel zo goed bent als je zegt.
Ze kunnen wel zeggen dat ze goed zijn, maar zijn ze dat ook echt?
Het is aan jou om die twijfel weg te nemen. Dat doe je door autoriteit uit te stralen en te bewijzen hoe goed je bent.
Valkuil
Je gaat ervan uit dat je bezoeker wel weet wat voor vlees hij in de kuip heeft en je doet geen moeite hem te overtuigen.
Daarmee laat je je bezoeker met zijn twijfel zitten. Hij wil graag gerustgesteld worden en bevestigd krijgen dat hij op jouw bedrijf kan vertrouwen. Dat maakt het voor hem makkelijker om te beslissen bij jou te kopen.
Er zijn verschillende mogelijkheden om bewijs van je kwaliteit te leveren en je deskundigheid te laten zien. Een daarvan is: de testimonial.
Wat is een testimonial?
Een testimonial is een stuk tekst op je website over een product/dienst die je aan je klant levert. Over je samenwerking. Ze staan in je websitemenu vaak onder Cases, Projecten, Succesverhalen, Portfolio, Opdrachtgevers of iets dergelijks.
Ter illustratie: hier vind je een testimonial van onze opdrachtgever Rijkswaterstaat die op onze eigen website staat.
Heb jij alleen logo’s op je website of is je portfolio verouderd?
Dat is een gemiste kans.
Want als het goed is ben je trots op die samenwerkingen, toch?
Die wil je laten zien. Daar wil je over vertellen.
Testimonials van je klanten, een kort artikel waarin je klant positief over je spreekt, geven je bedrijf een gezicht en leveren jou meer werk en geld op:
✔️ Ze maken jou geloofwaardig.
✔️ Ze laten concreet zien wat je doet/levert.
✔️ Je geeft jouw klant een extra podium in Google. Het is goed voor jouw en zijn online vindbaarheid.
✔️ En ze hebben een positief effect, omdat jullie prettig samenwerken. Win-win.
Belangrijk dus, een testimonial. Maar…
❌ Je hebt er geen tijd voor.
❌ Je hebt er geen zin in.
❌ Je weet niet hoe je zoiets aanpakt, een stukje schrijven is niet echt jouw ding.
❌ Je hebt er ooit wel een paar gemaakt, bij de oplevering van je nieuwe website 2 jaar geleden… Maar intussen heb je nieuwe klanten/projecten en het heeft geen prioriteit.
Een testimonial schrijven: hoe pak je dat aan?
- bel of mail je klant met de vraag of hij/zij met jou wil praten over jullie samenwerking. Zeg dat je er een stukje over wilt schrijven voor op jullie website.
- zo’n gesprek kan op locatie, via Teams of per telefoon.
- Neem het gesprek op en vraag van tevoren of dat ok is. Een gesprek opnemen kan gewoon met een app op je smartphone. Zeg dat je de opname na de uitwerking verwijdert. En verwijder die dan ook daadwerkelijk.
- Houd een lijstje met 5 tot 10 vragen bij de hand als leidraad. Dit helpt je om goede inhoud te krijgen voor je testimonial en niet allerlei zijwegen in te slaan tijdens het gesprek. Zijwegen zijn gezellig, maar niet relevant voor je testimonial.
- Na het gesprek werk je de opname uit in een stuk tekst.
- Die leg je eerst ter goedkeuring aan je klant voor. Daarna plaats je die op je website en/of op social media.
Van telefoontje tot testimonial: wij regelen het voor je!
- Denk je: dit ga ik doen, zelf, maar ik wil de testimonial nog wel even laten nalezen door iemand die daar verstand van heeft. Voor die check kun je bij ons terecht.
- Denk je: nou, dat gesprek doe ik graag zelf, het is tenslotte mijn klant, maar dat schrijven zie ik echt niet zitten. Laat ons dan de testimonial voor je schrijven.
Jij stuurt ons de opname van je gesprek en wij werken het uit in een mooi artikel voor op je website.
Uit die tekst kun je dan nog een mooie quote halen voor op een andere plek op je website of op social media.
De complete testimonial kun je ook posten op je social media. En een jaar later nog eens posten.
Content recyclen noemen ze dat. Of gewoon: je teksten opnieuw gebruiken. - Wil je het graag helemaal uitbesteden, van telefoontje tot testimonial, dat kan. Wij regelen het voor je.
Aan de slag dus met die testimonials! Want jij bent echt goed, toch? Laat dat zien.