“75% van de mensen heeft een kijkoplossing nodig.”
Zo begint de nieuwe radioreclame van lensonline.nl
Kijkoplossing… Huh!?
Deze blik van je luisteraar óf lezer wil je koste wat het kost vermijden.
Die blik mag dus niet het resultaat zijn van een tekst die jij de wereld inslingert.
Want kort na deze Say What?!-blik komt deze:
De uitgelogde blik. Blanco. Afgehaakt. Zoned out.
Je lezer/luisteraar gaat nu geen actie ondernemen en zeker geen kijkoplossing bij je kopen.
Hij moet namelijk te lang nadenken over wat je bedoelt met kijkoplossingen.
Je lezer is een luiaard, weet je nog? Hij gaat zuinig om met zijn leesenergie, dus leg hem in de watten: zorg ervoor dat hij vanuit zijn luie hangmat jouw tekst meteen begrijpt.
Maak het simpel en concreet.
Wat wél goed is in deze commercial is dat ze een concreet percentage (75%) noemen.
‘Veel’. ‘Meestal’. ‘Men’. ‘Zelden’. ‘Enorm’ zijn te vaag zijn om echt te overtuigen.
Als jij je punt wilt maken, is het goed om met bewijs te komen in de vorm van concrete gegevens en cijfers.
Daarmee geef je je geloofwaardigheid een boost. Goed dus die 75%.
“75% van de mensen heeft een bril of lenzen nodig.”
Dat willen ze zeggen. Dat is duidelijk.
Waarschijnlijk hebben ze voor kijkoplossing gekozen, omdat zij alleen lenzen verkopen.
En je kunt moeilijk zeggen:
“75% van de mensen heeft lenzen nodig.”
Logischer is het dan om ‘bril’ te zeggen. En die verkopen ze niet.
Maar na de zin:
“75% van de mensen heeft een bril of lenzen nodig.”
kun je het gerust verder alleen over lenzen hebben.
Dan krijg je deze blik:
Wakker. Bij de les. Klaar voor actie.
Hier nog een voorbeeld van hoe het niet moet en hoe het duidelijker kan.
Bij een IT-aanbieder staat deze tekst op de homepage:
Wij leveren IT-oplossingen voor bedrijven die inzien dat IT belangrijk is voor de organisatie. Door de nauwe samenwerking met partners kunnen wij voor iedere organisatie een totaalpakket aan innovatieve oplossingen verzorgen.
Say what?! Geen idee wat ze oplossen, toch? Je bent al afgehaakt.
Zo is het duidelijk:
Wij leveren computers en alles daar omheen, zodat jij en je werknemers snel en veilig kunnen werken. We kijken samen met jou wat je precies nodig hebt voor jouw bedrijf.
Heb je een probleem met je computer, dan staan wij 24/7 voor je klaar.
Dus weg met al die zogenaamde heldere, complete, totale, nietszeggende oplossingen en benoem concreet het probleem dat je klant heeft en wat jij doet om het aan te pakken.
Hulp nodig?
Vind je het moeilijk om het concreet en simpel te maken? Neem contact met ons op. Dan helpen wij je op weg.