Skip to content

Met deze 10 vragen krijg je de perfecte testimonial

Het is half januari. Je bent rustig opgestart. Je evalueert 2023 en maakt je planning voor 2024. Het werk stroomt misschien nog niet echt binnen. Het kabbelt. En jij deint lekker mee.

Ho stop! Neem de touwtjes in handen. Sleep dat werk zelf binnen.

Ga. Aan. De. Slag.

Met je testimonials bijvoorbeeld. Die leveren je namelijk meer werk op.

Want jij wilt dat 2024 een topjaar wordt. Toch? Zonde als januari resultaatloos voorbij zweeft. Dit is de ideale maand om met je testimonials te starten.

Testimonials zijn artikelen op basis van een gesprek/interview met jouw klant over jullie samenwerking. Die je op je website en op je socials plaatst.

Je hebt ook testimonials op video. Sticky Chapters kan je hierin adviseren of je gaat zelf aan de slag met hulp van Untaped, hun eigen video academy.

Met een testimonial bewijs je jouw kwaliteit en deskundigheid:

  • Ze maken jou geloofwaardig
  • Ze laten concreet zien wat je doet/levert
  • Ze geven je klant een extra podium in Google: goed voor jouw en zijn online vindbaarheid
  • Ze zijn positief en leuk om te lezen: jullie werken fijn samen.

Dus maak nú een afspraak met je klanten voor zo’n testimonial.

Maak het concreet: plan deze maand bijvoorbeeld 3 afspraken in met 3 verschillende opdrachtgevers.

  • Drie opdrachtgevers die alle drie een andere kant van je dienstverlening of een ander product belichten.
  • Varieer in bedrijfsgrootte: kies een grote klant, een middelgrote en een mkb-bedrijf of particulier.
  • Kies opdrachtgevers uit verschillende regio’s: een opdrachtgever uit je eigen regio, eentje aan de andere kant van het land en eentje over de grens. Alleen als je die hebt natuurlijk.

Zo identificeren diverse potentiële klanten zich met je wanneer ze je testimonials lezen. En dat levert je vanuit diverse hoeken werk op.

Ok, denk je, ik heb toffe klanten, ik maak die afspraken, maar: wat voor vragen stel ik ze dan?!

Wij helpen je op weg met concrete vragen die je aan je klant kunt stellen:

  • Start met een aantal vragen over het bedrijf van je klant.

Met oprechte interesse. Kijk voordat je het gesprek ingaat ook nog even op hun website. Je denkt dat je je klant kent, maar soms doen ze nog andere dingen.

Je kunt beginnen met vragen als: 

  1. Hoeveel mensen werken er eigenlijk bij jullie?
  2. Wie zijn jullie klanten?
  3. Ik weet dat jullie X doen/leveren. Doen jullie nog meer?
  4. Stel een vraag over hun dienst/product. Bijvoorbeeld: “Hoe vervoer je die opslagtanks naar je klanten?” of: “Hoe maken jullie je kaas vegan?”

    Je klanten zijn hartstikke interessant. En niets is leuker dan ze met vuur over hun bedrijf te horen praten. Dat vuur breekt het ijs.

    Nu kun je de vragen stellen over jullie samenwerking:
     

  5. Hoe ben je eigenlijk bij ons terechtgekomen? Waar was je naar op zoek?
  6. Wij hebben product/dienst X aan je geleverd. Wat vond je ervan? Wat heeft het jou opgeleverd?
  7. Welk aspect van ons product/onze dienst vond je het meest waardevol?
  8. Wat vind je van onze samenwerking verder: onze reactiesnelheid, communicatie, etc.?
  9. Zou je ons aanbevelen bij anderen?
  10. Is er iets waar je minder tevreden over bent? Heb je tips over hoe we het beter kunnen doen?

Met de antwoorden op deze vragen schrijf je in een handomdraai de perfecte testimonial.

Het concept leg je eerst ter goedkeuring aan je klant voor. Is het akkoord? Dan plaats je deze op je website en/of de socials.

Aan de slag dus met die testimonials! Want jij bent echt goed, toch? Laat dat zien.

Heb je er de kennis, vaardigheden, zin of tijd niet voor, dan doen wij het graag voor je.