Ben jij jezelf, ook online? Voordat je die vraag beantwoordt, wil ik je vragen om eens naar je eigen website te gaan. Misschien heb je daar een hele tijd niet meer op gekeken. Én: herken je jezelf daarin? Of ‘klinkt’ je site onpersoonlijk, afstandelijk, is hij geschreven in schrijftaal? Dan ben je niet de enige.
Wees jezelf! Ook tegenover je online bezoekers
Veel ondernemers uiten zich online heel anders dan wanneer ze bij je langskomen voor een gesprek. Zodra ze teksten gaan schrijven, schieten ze in een formele schrijftaalstand.
Dat is jammer, want om via internet klanten te werven en dus omzet te maken, moet je zorgen voor een klik met de bezoeker. Zoals je dat ook bij persoonlijke contacten doet. Bij online communicatie mis je al de directe, natuurlijke interactie, oogcontact en lichaamstaal. Daarom is het heel belangrijk dat de teksten op je site overtuigend overkomen.
Nick is helemaal Nick
Neem Nick. Ik ken hem van mijn ontbijtnetwerk als een jonge, enthousiaste ondernemer. Beetje brutaal, goed gevoel voor humor. Informeel ook, in een pak heb ik hem zelden of nooit gezien. Nick is samen met een compagnon een nieuw bedrijf in carsharing – SelectDrive – gestart en sinds kort is zijn gloednieuwe website online.
Op die website is één ding in ieder geval echt goed gelukt: Nick is helemaal Nick.
Een voorbeeld. Nick had kunnen schrijven:
Als u Private Leasing overweegt, zult u zeker geïnteresseerd zijn in het alternatief dat wij bieden: SelectDrive. Met SelectDrive hebt u namelijk de beschikking over een auto, voorkomt u BKR-registratie en is brandstof of opladen inbegrepen. Hebt u de auto niet langer nodig, dan kunt u op elk gewenst moment boetevrij stoppen met SelectDrive. Ook is het op elk moment mogelijk een andere auto te kiezen.
Maar hij schrijft – en dan hoor ik hem bijna praten:
Denk je aan Private Leasing? Vergeet het! Met SelectDrive staat er ook een auto voor de deur, heb je geen last van BKR-registratie en is brandstof of laden inbegrepen. Heb je de auto niet langer nodig of wil je een andere auto, dan stop je met SelectDrive (zal niet gebeuren, maar je krijgt nooit een boete) of zoek je een andere auto uit.
Nog een voorbeeld. Als Nick formele schrijftaal had gebruikt, dan had er misschien gestaan:
Het brandstofverbruik tussen rijders verschilt. SelectDrive hanteert een gemiddeld verbruik, berekend over de brandstofcijfers van tienduizenden gebruikers. Kleine afwijkingen kunnen voorkomen, maar bij een buitensporig hoog verbruik treffen we maatregelen.
Maar er staat:
Het brandstofverbruik van de ene rijder kan verschillen met de andere rijder. Wij verwachten dat je niet gaat rijden als Max Verstappen. SelectDrive hanteert een gemiddeld verbruik, berekend over de brandstofcijfers van tienduizenden gebruikers. Over kleine afwijkingen maken we ons niet druk, maar als een auto die één op vijftien kan lopen structureel één op negen loopt, bellen we die Max even op.
Nou zijn we niet allemaal Nick, dus deze losse, speelse stijl past zeker niet bij iedereen. Belangrijk is dat je website is zoals jij bent, zoals jouw onderneming is. Dat je enthousiasme over je vak en over wat jouw bedrijf uniek maakt, doorklinkt in je site.
Je (web)teksten aanpassen aan wie jij bent?
Kijk nog eens naar je website. Zie je mogelijkheden om je teksten een eigen stijl mee te geven, zodat ze meer passen bij wie jij bent? Of vind je dat lastig en heb je daar hulp bij nodig? Bel of mail ons. We helpen je graag!