Skip to content

Taaltips

Online jezelf blijven. Nick doet het. En jij?

Ben jij jezelf, ook online? Voordat je die vraag beantwoordt, wil ik je vragen om eens naar je eigen website te gaan. Misschien heb je daar een hele tijd niet meer op gekeken. Én: herken je jezelf daarin? Of ‘klinkt’ je site onpersoonlijk, afstandelijk, is hij geschreven in schrijftaal? Dan ben je niet de enige.

Lees meer »

7 veelgestelde vragen over beëdigde vertalingen

Moet mijn vertaling beëdigd zijn? Is een beëdigde vertaling beter dan een gewone vertaling? En als een vertaler niet beëdigd is, kan ik er dan wel op vertrouwen dat de kwaliteit in orde is? 

Misschien heb je je deze dingen wel eens afgevraagd toen je een vertaling nodig had. Dan ben je niet de enige, want hierover is vaak onduidelijkheid.
 
Lees meer »

Zie je het voor je?

Met alleen maar droge informatie hebben je teksten niet het effect dat ze zouden kunnen hebben. Je wilt je lezers boeien, je boodschap laten binnenkomen en overtuigen.

Daarom: schrijf beeldend.

Lees meer »

Is het weer misgegaan met de d’s en t’s?

Je hoeft het Groot Dictee niet te winnen. Maar storende dt-fouten op je website en in je folders, dat is toch net zoiets als met een grote koffievlek op je overhemd een verkoopgesprek voeren met je klant. Het oogt onverzorgd en je maakt er een slechte indruk mee.

Helaas kom je er niet met de spellingscorrectie van je computer. Die helpt, maar spoort echt niet alle fouten op. Misschien is het daarom goed je schoolkennis nog eens op te frissen. Hieronder vind je de hoofdregels en uitleg over de dingen die het vaakst misgaan.

Lees meer »

Vind jij dit ook lastig of hebt u er nog nooit bij stilgestaan?

Het staat me nog helder voor de geest. Mijn eerste detachering bij een ‘echt’ bedrijf (IBM), in 1984. Ik meldde me bij de receptie en wachtte in de grote hal tot de manager me kwam halen. “Hallo, ik ben Tim”, was zijn begroeting. Dat voelde ongemakkelijk. Iemand die ouder was en hoger op de ladder stond, moest ik bij de voornaam gaan aanspreken en gaan tutoyeren. Typisch iets voor een Amerikaans bedrijf …

Ruim 30 jaar later denken we daar in Nederland wel anders over, maar het blijft af en toe lastig kiezen tussen u en jij. Hoe spreek je als bedrijf je relaties aan?

Lees meer »